Transylvania Retouched
A Matter of Landscape and Representation
Vernisaj:
2020 Sep 17, 19:00
Deschis între:
2020 Sep 18 2020 Oct 25
Program:
11:00–19:00, cu excepția zilei de luni și zilelor de sărbătoare

Datorită situației cauzată de coronavirus, vernisajul expoziției va fi ținut în fața intrării principale. Vă invităm să vizitați expoziția în grupuri mici, având în vedere următoarele: este necesar să vă verificăm temperatura corpului la intrarea în galerie – accesul permis numai sub 37,3 °C; vă rugăm să vă dezinfectați mâinile cu soluție dezinfectantă disponibilă la intrare; purtarea măștii este obligatorie pe tot parcursul prezenței dumneavoastră în spațiile galeriei; evitați contactul cu obiectele din galerie, păstrați distanța de siguranță, și bucurați-vă de vizită! Vă cerem înțelegerea în privința oricărei perturbări cauzate în admiterea în grupuri mai mici.


Reprezentarea peisajului transilvănean ca un teritoriu pastoral, mitic, cu râuri şi munţi impresionanţi este reprodusă la nesfârşit în broșurile turistice și evocările celor care l-au locuit sau vizitat, conservând astfel fanteziile legate de peisajele pitoreşti şi romantice din secolul al 19-lea. Expoziţia aruncă o privire critică și asupra construcţiei acestui tip de reprezentare și substituie actul contemplării nostalgice, presupus “neutru”, cu metodologia unei nostalgii reflexive (Svetlana Boym), critice, fragmentare, uneori ironice, care încearcă să reconstituie procesul prin care peisajul şi-a pierdut propria lizibilitate, naturalizând o anumită construcţie socială ori culturală. Este înfăţişarea acestei frumuseţi naturale, presupusă “pură”, o strategie de scăpare din mijlocul tensiunilor istorice şi de depolitizare a peisajului? Ce idealuri, traume, dorinţe înglobează această reprezentare idilică?

Expoziția include poziții artistice contemporane a șase artiști preponderent originari din Transilvania, atât români, cât și maghiari, care abordează în feluri diferite tema reprezentării peisajului transilvănean și implicațiile sociale și culturale ale acestor reprezentări. Ea pune în evidență, de asemenea, materiale inedite (foto, video și text) din arhivele personale ale fondatorilor mișcării artistice land-art MAMŰ.

În arta de după 1945, peisajului i s-a acordat tot mai puțină atenție, fiind socotit un gen al picturii lipsit de potențialul critic al artei contemporane. În schimb, intervențiile de tip land- art sau earth-art în mediul natural real au condus la apariția unor noi forme artistice considerate mult mai “directe”, anti-mimetice și opuse reprezentării, deoarece utilizează elementele materiale ale peisajului ca resurse primare de creație. Land art şi arta peisajului sunt privite de regulă ca fiind practici opuse. Prezenta expoziție relativizează această delimitare strictă. O înțelegere a peisajului ca practică culturală, în accepția lui (W.J.T Mitchell) face ca clasificarea pe genuri specifică istoriei artei să își piardă din importanță, lăsând loc înțelegerii conceptului de peisaj ca discurs și mijloc de comunicare a practicilor culturale implicate în formarea unei rețele complexe cuprinzând identități police, sociale și culturale.
Curatoare: Daniela Duca & Virág Major