Vernisaj:
2022 Ian 18, 19:00
Deschis între:
2022 Ian 19 2022 Apr 15
Program:
11:00–19:00, cu excepția zilei de luni și zilelor de sărbătoare

MAGMA prezintă o selecție vastă de lucrări ale artistului János Sugár – instalații, printuri digitale, ready-made, stencile, obiecte transformate, filme, videouri – din anii ’80 până în prezent. Cu prilejul vernisajului artistul va crea replica lucrării „Ungaria poate fi a ta” din 1983, care va avea loc marți, 18 ianuarie 2022, de la orele 19. Publicul va avea ocazia să răsfoiască pentru prima dată publicația textelor realizate în contextul proiectului Patrula de timp (Időjárőr), parte a programului expozițional Gravity – Moszkva Square din 2003, organizat de Muzeul de Artă Contemporană Ludwig din Budapesta.

Prima expoziție personală a lui Sugár în România a avut loc în 2009 la Târgu Mureș intitulată Puterea e invizibilă până n-o provoci, organizată de B5 Studio / Fundația ARTeast, unde a participat și la alte expoziții de grup, cel mai recent în 2020 în expoziția Plugged – Unplugged 2, iar în 2019 cu proiectul său comunitar Foc în muzeu, parte a seriei de evenimente Noaptea Albă a Galeriilor.
În 2014 participant la Bienala Internațională de Artă Contemporană de la București, cu una dintre lucrările sale video intitulate MUTE, prezentată și în această expoziție. La MAGMA în cadrul expozițiilor de grup Duet(t) în 2019, și Plugged – Unplugged 2 în 2021 publicul a putut întâlni câteva dintre lucrările sale, ambele organizate de Fundația ARTeast.

Teoria lui Rupert Sheldrake privind rezonanța morfică afirmă, în esență, că există o interacțiune neexplorată între trecut și prezent și că fiecare realizare din trecut, sau prima realizare, influențează situațiile similare ulterioare. Ar putea fi interesant să interpretăm acest lucru referitor la artă. Artistul este un receptor și un emițător de rezonanțe morfice din trecut. Creația este o activitate care este în mod inerent viitoare, deoarece nu există o cerere, o sarcină, o așteptare sau o comandă din prezent care să poată fi legată de ea. Depinde exclusiv de creator. Și, ca primă realizare, influențează alte opere de artă care se vor naște mai târziu, (Toate operele de artă trebuie să fie o nouă definiție a conceptului de artă – afirmație atribuită lui Miklós Erdély). Arta este, așadar, un model de rezonanță morfică ce va fi descoperit în viitor. – János Sugár

János Sugár (Budapesta, 1958 -) a studiat sculptură la Academia Maghiară de Arte Plastice (1979-84) și a fost membru activ al grupului Indigo condus de Miklós Erdély între 1979 și 1986, apoi membru al Studioului Béla Balázs din 1985 și membru al consiliului de administrație al acestuia între 1990-95. Între anii 1987-88 și 1989-90 a ținut o serie de prelegeri intitulate Școala alternativă de film cu Miklós Peternák la Universitatea Liberă a Societății Attila József pentru diseminarea cunoștințelor științifice. În anii 1980, a primit în repetate rânduri Premiul Studio și, mai târziu, Bursa Derkovits, iar în 2006 a primit Premiul Munkácsy.
De la începutul anilor ’80, a participat la numeroase expoziții de grup naționale și internaționale majore, printre care Bienala de la São Paulo din 1991, Documenta din Kassel din 1992, Manifesta 1 de la Rotterdam din 1996 și, ca o dezvoltare a acesteia din urmă împreună cu Yuri Leiderman, la Muzeul Ludwig din Budapesta în 1998. În 1988 și 1999 a fost bursier al Fundației Experimental Intermedia din New York. O selecție a filmelor sale a fost prezentată la Anthology Film Archives, New York, în 1998. O listă a expozițiilor personale și de grup selectate poate fi găsită aici.
Între timp, este unul dintre fondatorii Departamentului de Intermedia de la Universitatea Maghiară de Arte Plastice, din 1990 este profesor de artă și teorie media, iar de câțiva ani este șeful departamentului.
În 1994, a fost rezident la Cleveland Institute of Art în cadrul programului Artslink.
Membru fondator al Fundației Media Research, care în 1994, ’95 și ’96 a organizat seria de conferințe MetaForum împreună cu Geert Lovink și Diana McCarty.
Din 2007, este unul dintre prezentatorii emisiunii Alkotás útja de la Tilos Radio, cu un program tematic de discuții și demonstrații în direct, despre arta vizuală contemporană.
Publicațiile sale despre teoria media și activitatea sa editorială sunt ambele semnificative, două exemple fiind Hypertext + multimedia din anii 1990. (ed.), Artpool, Budapesta, 1996 și Buldózer, (ed.), Media Research, Budapesta, 1997. O listă cu alte publicații selectate ale sale poate fi găsită aici.
La începutul carierei sale a fost interesat, printre altele, de interacțiunile care rezultă din fuziunea radicală a proceselor grafice de reproducere clasică. Pe lângă arta și acțiunile sale publice, a creat instalații post-conceptuale, filme, videouri, decoruri de teatru, programe de televiziune și radio.

Vizitarea expoziției este gratuită, dar este condiționată de respectarea reglementărilor epidemiologice în vigoare, adică de prezentarea certificatului de vaccinare. Purtarea măștii și păstrarea distanței în timpul vizitei la expoziție este obligatorie.

Expoziția va fi deschisă până în 15 Aprilie, 2022 în fiecare zi cu excepția zilei de luni și a sărbătorilor legale, între orele 11-19.